Search
Close this search box.

מיינדפולנס (קשיבות) בקליניקה

מיינדפולנס הוא סוג של תרגול מדיטציה שהתפתח מתורות מהמזרח הכולל תשומת לב מכוונת ולא שיפוטית לרגע הזה. תרגול מיינדפולנס מעודד להתבונן במחשבות, ברגשות ובתחושות העולים, מבלי לנסות לשנות דבר או לשפוט את מה שעולה.

למיינדפולנס יש השפעה רבה על הרווחה הנפשית והרגשית. תרגול מיינדפולנס מוכח כמפחית מתח, חרדה ודיכאון, עוזר בויסות רגשי, שיפור הריכוז ומקדם תחושת רווחה כללית. 

ישנם כמה מרכיבים בתרגול מיינדפולנס:

  • מודעות לרגע הנוכחי: מיקוד תשומת הלב שלך במה שקורה ברגע זה, בין אם זו בנשימה, בתחושות הפיזיות או בקולות ומראות הסביבה.
  • התבוננות במחשבות: תשומת לב לא שיפוטית למחשבות כשהן עולות מבלי להדחיק אותן או להזדהות עמן.
  • מודעות לתחושות: תשומת לב לא שיפוטית לתחושות הגוף, לחושים: ראיה, שמיעה, טעם, מגע וריח.
  • התבוננות ברגשות: תשומת לב לא שיפוטית לרגשות העולים מבלי לנסות לשנות אותם, להתווכח או להזדהות עמם.
  • אי-שיפוט: תרגול מיינדפולנס מעודד להתבונן בחוויות העולות ברגע זה ללא שיפוט ותיוג כטוב או רע, בסדר או לא בסדר, אלא קבלתה של החוויה.

ישנן צורות רבות לתרגל מיינדפולנס. דרך מדיטציה, תרגול יוגה ותרגולי נשימות. אפשר לתרגל גם דרך שימת לב לפעולות היומיומיות שלנו כגון הליכה, אכילה, שתייה, עשיה מכל סוג ועוד.

מיינדפולנס כחלק מתהליך טיפולי

תרגול מיינדפולנס משתלב יותר ויותר במסגרות טיפוליות כדי לעזור לאנשים להתמודד עם מגוון רחב של מצבים בריאותיים, פסיכולוגיים ופיזיים והוא משתנה בהתאם לגישת המטפל וצרכי המטופל. המטופל, החווה את התרגול, מקבל עידוד לשלבו בחיי היומיום כדי לקדם ויסות רגשי ומודעות עצמית מתמשכת. מודעות עצמית זו יכולה לעזור למטופלים להבין טוב יותר את הגורמים הבסיסיים לקשיים שלהם ואת דפוסי החשיבה וההתנהגות התורמים למצוקה שלהם.

 

למי התרגול יכול לתרום:

  1. חרדה ודיכאון: טיפולים המבוססים על מיינדפולנס הוכחו כיעילים בהפחתת סימפטומים של חרדה ודיכאון. המטופלים לומדים לזהות סימנים מוקדמים של דפוסי חשיבה שליליים, לומדים להתבונן במחשבותיהם וברגשותיהם ללא שיפוט, לטפח קבלה עצמית ובכך להפחית את ההשפעה של דפוסים אלו הגורמים לחרדה ולדיכאון.
  2. טראומה ו-PTSD: שילוב מיינדפולנס בטיפול באנשים עם טראומה והפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) יכול לעזור להם ללמוד להתעגן ברגע הנוכחי, לווסת את מע' העצבים שלהם דרך נשימות ובכך לנהל את הסימפטומים שלהם באופן יותר מודע ואפקטיבי ולהפחית את עוצמת הזיכרונות והפלאשבקים הטראומטיים.
  3. הפחתת מתח: טיפולים מבוססי מיינדפולנס, מתמקדים בהתמודדות עם מתח ולחץ על ידי טיפוח המודעות לגורמי המתח ופיתוח תגובות חדשות ובריאות יותר אליהם. תרגילי מיינדפולנס, כגון מדיטציה ונשימות עמוקות, יכולים לעזור לאנשים להפחית את ההשפעות הפיזיולוגיות והפסיכולוגיות של המתח.
  4. ויסות רגשות: דרך תרגול מיינדפולנס אנשים פחות מופעלים על ידי טריגרים וגורמי לחץ. הם לומדים להיות מודעים יותר למצבם הרגשי כשהם בעוררות יתר או באפתיה. המודעות מאפשרת למטופלים ליצור רווח בין הגירוי לתגובה, להתבונן בתגובות הרגשיות שלהם מבלי להגיב אליהן באופן אוטומטי, ולבחור תגובות מותאמות יותר. 
  5. מיומנויות ביחסים בינאישיים ובתקשורת: תהליך טיפולי המבוסס מיינדפולנס עוזר להיות בהקשבה פעילה, לגלות אמפתיה ולתרגל תקשורת לא תגובתית. המטופלים לומדים להיות נוכחים וקשובים יותר באינטראקציות שלהם עם אחרים, להיות בתקשורת יעילה יותר ולהגיע לפתרון קונפליקטים בצורה טובה יותר.
  6. חמלה עצמית: תרגול מיינדפולנס מכוון גם ליכולת חמלה עצמית. לאנשים המתמודדים עם ביקורת עצמית או הערכה עצמית נמוכה, כלפי עצמם וכלפי אחרים וסובלים מכך, שילוב מיינדפולנס עוזר לעורר קבלה וחמלה עצמית ולהקל על הסבל.
  7. טיפוח חוסן: תרגול מיינדפולנס מטפח את החוסן האישי על ידי כך שהוא מסייע לאנשים לפתח מיומנויות מגוונות של התמודדות עם מצבי חיים מאתגרים, נותן פרספקטיבה מאוזנת ומחזק בהם תחושה של כוח פנימי. 
מוזמנים לשתף: