Search
Close this search box.

טיפול CBT בילדים ובבני נוער

סימנים המעידים על כך שילדכם יכול להיעזר בטיפול פסיכולוגי

  • קשיים חברתיים – ילדכם מתקשה לייצר חברויות עם בני גילו.
  • קשיי השתלבות והסתגלות – ילדכם מתקשה להסתגל בתוך מסגרת חינוכית מבחינה חברתית או מבחינה לימודית.
  • קשיי התנהגות – ילדכם חווה התקפי זעם בבית, בבית הספר ומתקשה לציית לסמכות.
  • ביטויי מצוקה – ילדכם נראה עצוב, מסתגר, ישנם שינויים דחופים במצב הרוח.
  • שינוי בהתנהגותו של ילדכם – ילדכם מאבד יכולות שרכש וחוזר לדפוסים ילדיים שאינם מאפיינים אותו או את בני גילו.
  • לאחר אירוע משברי (שהילד עבר או מישהו מהסובבים אותו).

 

בשנים האחרונות ישנה מודעות גבוהה לעולמם הפנימי ולצרכיהם של ילדים. כחלק מהבנה זו בשנים האחרונות יותר ויותר ילדים מגיעים לטיפול רגשי.

הורים רבים הפונים למרכז 'בשביל הנפש – בית לטיפול קוגניטיבי התנהגותי' שואלים- האם CBT יכול להתאים לילד שלי? מאיזה גיל אפשר CBT? האם מומלץ CBT או טיפול באומנות/ טיפול "רגיל" ב Play Therapy? מה עושים בטיפול? מה לומר לילד/למתבגר על מנת להביאו לטיפול?

אז ראשית מה זה CBT לילדים ולבני נוער ובמה הוא דומה ושונה מטיפול CBT למבוגרים?

בדומה לטיפול CBT למבוגרים, CBT לילדים ולבני נוער הוא טיפול קצר מועד, ממוקד, עוסק בהתערבויות שמתייחסות לפתרון בעיות בהווה. למשל, הסתגלות למעברים ולכניסה לכיתה חדשה. 

בטיפול CBT הילד/המתבגר והוריו נדרשים להיות אקטיביים בטיפול (למשל, לנטר באילו מצבים מתעוררת החרדה ומהם הכלים שיושמו על מנת להתמודד). טיפול CBT לילדים ולמתבגרים נמצא יעיל במחקר למגוון רחב של קשיים (חרדות, קשיים חברתיים, בעיות התנהגות, דיכאון, בעיות פסיכו-סומטיות וכו).

בשונה מטיפול CBT למבוגרים 

  • על פי רוב ילדים ומתבגרים מובאים לטיפול, כשהבעיה לעתים מפריעה לסביבה אך לא לילד. ילדים ומתבגרים לוקים ביכולת לדחות סיפוקים ולהשקיע היום, כדי להרגיש טוב יותר מחר. במקום זאת, חלק מהמתבגרים סבור ש"הדברים ישתפרו מעצמם". כך, שלעתים המוטיבציה לטיפול היא של ההורים / צוות בית הספר ולא של הילד. 
  • ילדים ומתבגרים תלויים בסביבתם ובעיקר בהוריהם לשם השתתפות בטיפול, למשל ברמה הפרקטית – מימון הטיפול, עזרה בביצוע משימות ועד לרמה הרגשית – שותפות ותמיכה בתהליך הטיפולי (לדוגמה, בתהליך נפרדות בחרדת פרידה).
  • ילדים ומתבגרים גדלים במערכות חינוכיות ומשפחתיות אשר משפיעות ומעודדות אמונות, חשיבה והתנהגות ועלולות לתרום ליצירת ולשימור אמונות לא מסתגלות. לאור זאת, הצלחת הטיפול מחייבת שילוב של סביבת הילד והמתבגר (בית הספר, הורים).
  • טווח הקשב של ילדים על-פי רוב קצר והם חסרי סבלנות לשיח ארוך. מבחינה התפתחותית, לילדים חסרה שפה לשיום רגשות ופער בהבנה ובשפה לתיאור מצבים. אצל ילדים ומתבגרים תהליכי למידה ושינוי מאופיינים בהתנסות באמצעות פעולה ופחות מתוך תובנות ו"נפילת אסימונים". בגילאים אלו זה לא מספיק לדבר על "מה כדאי לך לעשות כדי להתגבר על הבעיה", אלא יש להתנסות ולהתאמן במיומנויות בפועל, אחרת שינוי לא יתרחש! כך, ילדים ומתבגרים רוכשים ידע ומיומנויות ביומיום, בביה"ס, בספורט וכו'.
  • בחירת מטרות הטיפול וההתמקדות בסימפטומים מונחית על ידי מה נחשב לא טיפוסי לגיל. טיפול מכוון התפתחות ייקח בחשבון את הקונטקסט החברתי והמשפחתי תוך התייחסות למאפייני הגיל המיוחדים ולשלב ההתפתחותי. למשל, בתהליך ההערכה ובטיפול בגיל ההתבגרות נתייחס ל: אוטונומיה, גיבוש זהות, אינטימיות, הסתגלות פסיכו-חברתית ומינית.

חדשות מעודדות: הסכמות של ילדים ומתבגרים עדיין אינן מגובשות לעומת מבוגרים והמוח יותר גמיש, כך שיותר קל להשיג שינויים.

מה עושים בטיפול CBT לילדים ולמתבגרים?

ראשית הטיפול יתמקד בגיוס מוטיבציה של הילד והמתבגר לטיפול ובהבנה משותפת מה הבעיה ומה המוטיבציה של הילד/מתבגר לשינוי. הטיפול מתבצע בסביבה מכילה, לא שיפוטית ובאווירה נעימה ומנרמלת המגבירה לכשעצמה את המוטיבציה לטיפול. 

בטיפול CBT מושם דגש על מתן הסבר פסיכו-חינוכי על "עם מה את.ה מתמודד.ת?" ומה אפשר לעשות כדי להתמודד עם הקושי.

ככל שהמתבגר גדול יותר, כך טכניקות הטיפול יידמו יותר לאלו שנעשה בהן שימוש בטיפול עם מבוגרים. מרבית המפגש יתנהל בשיחה ובהקניה ובתרגול של טכניקות תוך התמקדות בהכללה וביישום ב"חיים האמיתיים" מחוץ לחדר הטיפול: למשל, משחקי תפקידים לתרגול אסרטיביות, בנייה של מדרג חשיפות לדברים מהם נמנע המתבגר על רקע חרדה.

בטיפול CBT לילדים נעשית התאמת הטיפול לרמה הקוגניטיבית וההתפתחותית של הילד. CBT לילדים הינו משחקי ומותאם לתחומי העניין ולרמה ההתפתחותית של הילד.

נעשה שימוש בכלים מתוך עולם התוכן של הילד: מחשב/טלפון נייד, סיפורים, בובות, תמונות ומשחקים במטרה לגשר על פערים התפתחותיים בהבעה הרגשית. כלים אלו מקושרים למטרה הטיפולית אך גם תורמים לאווירה כיפית וחווייתית.

בטיפול CBT לילדים נעשה שימוש תדיר בחיזוקים תוך שיתוף פעולה מלא עם ההורים. לעתים במטרה לשמור על הרצף הטיפולי מחוץ לחדר הטיפול ולוודא יישום המשימות שהילד לקח על עצמו למהלך השבוע, נוצר קשר בקבוצת ווטסאפ משותפת (עם או בלי ההורים).

מאיזה גיל אפשר להתחיל בטיפול CBT?

על-פי רוב ההמלצה היא להתחיל טיפול CBT מגיל 7 שנים ומעלה.

מתחת לגיל 7 שנים מומלץ להתמקד בהדרכת הורים/בטיפול מונחה הורים.

הגיל המומלץ תלוי גם ברמת המוטיבציה, ביכולות האינטרוספקטיבית (התבוננות פנימית) והמילולית של הילד, ברמת התמיכה של הסביבה בתהליך הטיפולי (ככל שהילד צעיר יותר מעורבות ההורים בתהליך הינה קריטית להצלחת התהליך).

האם מומלץ CBT או טיפול באומנות / טיפול "דינמי" ב Play Therapy?

התשובה אינה כה פשוטה ותלויה במגוון של גורמים. כאמור, להפרעות, לדוגמא: לטיפול בחרדה נמצאה תמיכה אמפירית-מחקרית ליעילות טיפול CBT בהשוואה לטיפול דינמי.

מעבר לכך, הדבר תלוי בחומרת הבעיה, בהעדפת הילד/מתבגר והוריו, בגיל, ברמת המוטיבציה ובמוכנות הילד/מתבגר להיות פעיל ולתת לטיפול הזדמנות. חשוב להכיר את האפשרויות השונות, וכמובן ניתן להתייעץ עם מנהלת מרכז "בשביל הנפש" או עם אחד ממטפלי הצוות מה הוא הטיפול המומלץ.

מה לומר לילד/למתבגר על מנת להביאו לטיפול?

הדרך הטובה ביותר היא חיבור למוטיבציה של הילד/המתבגר- מה מפריע לו? מה הוא רוצה לעשות ולא מצליח בגלל הקשיים עמם הוא מתמודד?

נרמול ותיקוף של הקשיים עמם מתמודד הילד/המתבגר הינם חשובים ביותר על מנת לא להפוך אותו "לילד הבעייתי בבית". בנוסף, יש לתת תקווה לגבי שינוי אפשרי ועזרה עם הקשיים שעמם הוא מתמודד. דגש על תמיכת ההורים בתהליך ועל מקצועיות המטפל בטיפול בקושי הספציפי של הילד/המתבגר, מסייעים מאוד בתחושת הנראות ובחוויית התקווה. 

למשל, דוגמה לשיחה: "נעמונת שלי, אני יודעת שאת מאוד רוצה לעשות הרבה דברים ובמיוחד לצאת לטיול של הצופים, אבל את פוחדת לישון מחוץ לבית ויש לך כל מיני דאגות (מה יהיה אם לא תירדמי בלילה? מה אם יקרה משהו בדרך לטיול? מה אם יגמרו המים בטיול?).
"יש הרבה ילדים בגיל שלך שיש להם כל מיני פחדים ודאגות, גם לי היו כשהייתי בגיל שלך. ואת יודעת, אם לי היו את כל המחשבות הנוראיות הללו, גם אני לא הייתי מצליחה לצאת לטיול ולהירדם בלילה. יש שיטה שקראתי עליה, שממש עוזרת לטפל בקשיים כמו שלך וקוראים לה CBT שבה מסבירים ומלמדים טכניקות איך להתמודד. אני ביררתי ויש מרכז טיפולי שממש זאת ההתמחות שלהם ושמעתי עליהם ביקורות ממש טובות. אז מה את אומרת שננסה?".

על כל התלבטות נוספת מוזמנים לפנות למרכז "בשביל הנפש-בית לטיפול קוגניטיבי התנהגותי".