Search
Close this search box.

הדרכת הורים

"ביצוע פסיכותרפיה בילדים היא בלתי אפשרית ללא עבודה עם מבוגרים"

(Friedberg & McClure, 2002)

"הורות גורמת לכם לגלות את הכוחות שלא ידעתם שיש לכם
ולהתמודד עם הפחדים שלא ידעתם שקיימים בכם"

הדרכת הורים היא מרכיב חשוב ומרכזי בטיפולים פסיכולוגיים רבים ובפרט בטיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים- CBT. הדרכת ההורים יכולה להיות הן כחלק מתוכנית טיפולית המערבת גם את הילד או המתבגר והן כאסטרטגיה טיפולית עצמאית או בלעדית ומאפשרת לסייע גם להורים של ילדים אשר אינם משתפים פעולה עם טיפול.

תדירות ואופן ההשתלבות של ההורים בתהליך הטיפולי – למשל, הצטרפות של אחד ההורים ל 10 דקות אחרונות בכל פגישה עם הילד, נוכחות של ההורה בכל המפגש עם הילד, פגישות עם ההורים במקביל לטיפול בילד, מפגשים עם ההורים בלבד, יקבעו לאחר הערכה קלינית וחשיבה משותפת עם המטפל.

מאפייני הדרכת הורים קוגניטיבית התנהגותית

הסבר פסיכו-חינוכי  – הקניית ידע להורים אודות הבעיה של הילד ודרך הטיפול בה

במסגרת הקניית הידע הפסיכולוגי ילמדו ההורים כיצד מוגדר הקושי של הילד שלהם, הסימפטומים השכיחים, המהלך והפרוגנוזה המאפיינים את הקושי. בנוסף, יוצגו מה הטיפולים השונים המוצעים לטיפול בקושי והיתרונות/חסרונות לכל טיפול. ידע זה יסייע להורים בהבנה ויבנה שפה משותפת בין ההורים למטפל. בנוסף ילמדו ההורים למה לצפות בהקשר לקושי של הילד. 

כמו כן, במטרה ליצור שותפות של ההורים והתקדמות מסונכרנת בתהליך הטיפולי, ירכשו ההורים הבנה של שיטת הטיפול הקוגניטיבית-התנהגותית. הסבר על הרציונל לטיפול זה והאופן שבו הוא מתקיים. בנוסף, ההורים לומדים על הקשר שבין מחשבות לבין רגשות והתנהגות, על תפקידן של מחשבות מוטות או שגויות ביצירת התנהגות בלתי מתאימה ועל ההשפעה שיש לחיזוקים חיוביים ושליליים בשימור דפוסי התנהגות קיימים. חלק מן הדגש ניתן, באופן טבעי, לתפקיד המיוחד שיש להורים ביצירה, בשימור או בשינוי של דפוסים קוגניטיביים והתנהגותיים של ילדים. 

במקרים בהם הדרכת ההורים נלווית לטיפול בילד, יוסבר להורים מה מתרחש בתהליך הטיפול עם הילד, יערך תיאום ציפיות ושילוב ההורים בתהליך הטיפולי. 

ההורים כסוכני שינוי

בחלק זה של הדרכת ההורים נעשה ניסיון ללמד את ההורים מיומנויות שיוכלו לבצע עם הילד (כחלק מתהליך פרטני/קבוצתי עם הילד או כאשר הדרכת הורים היא המרכיב היחיד בטיפול). בין המיומנויות הבולטות בתוכניות רבות להדרכת הורים ניתן למנות:

  • עיצוב התנהגות – ההורים לומדים כיצד לנהל מערכת של חיזוקים באופן יעיל. שימוש במיומנות זו נעשה בעיקר בטיפול בילדים המתמודדים עם הפרעות התנהגות, הפרעות קשב וריכוז, ילדים צעירים שזקוקים לחיזוק קונקרטי ומיידי בהתמודדותם עם דברים שקשים להם.
  • יצירת שינויים קוגניטיביים – ההורים לומדים כיצד לזהות את המחשבות האוטומטיות, הסכמות הלא אדפטיביות, וההטיות הקוגניטיביות העומדות בבסיס הדפוסים האפקטיביים וההתנהגותיים של ילדיהם. מיומנויות טיפוסיות כוללות למשל: ניהול דיאלוג סוקרטי על מנת לעזור לילד להגיע למסקנות בכוחות עצמו; שאלת שאלות מנחות לצורך בחינה של הנחות יסוד של הילד; טכניקות של הסחת והסטת מוקד הקשב; יצירה ושינון (עם הילד) של משפטים חיוביים או מציאותיים יותר (דיאלוג פנימי); שיטות לדירוג רמות של רגשות שליליים (לדוגמה סולמות פחד, דרגות כעס וכו'); מתן כותרות או "תוויות" לרגשות. בחלק מן התוכניות לומדים ההורים גם טכניקות של "קשיבות" (Mindfulness) וכיצד ליישם טכניקות אלו יחד עם ילדיהם.
  • הרפיה ודמיון מודרך – ההורים לומדים טכניקות המכוונות להפחתת מתח וליצירת מצב גופני של הרפייה פיזיולוגית (אצלם ואצל ילדם).
  • הגדרת הבעיה וניטור ההתנהגות – הורים מונחים לבצע ניטור של אופי וחומרת הבעיה של הילד ומאפשרים הגדרת הבעיה והיקפה, כיצד ניתן לטפל בה ואמצעי למדידת ההתקדמות עבור המטפל וההורים.
  • זיהוי ושינוי של עמדות הוריות שגויות או לא יעילות – הורים רבים מתחילים את תהליך ההדרכה כאשר הם אוחזים בדעות ועמדות המקשות על תהליך השינוי. פרשנויות שגויות ביחס להתנהגות הילדים, חששות ביחס ליכולותיהם, תחושות של חוסר אונים ושל חוסר מסוגלות הורית, אמונות לא נכונות לגבי תפקוד נורמלי של ילדים וציפיות בלתי מציאותיות יכולים להוות מכשול גם לתוכניות טיפוליות טובות מאד. לכן, הגמשת העמדות ההוריות והתווספות של נקודות מבט נוספות הינן אבן דרך להצלחת הטיפול עם הילד ולשינוי במשפחה בכלל.
  • שיפור מיומנויות תקשורת הוריות וחיזוק הסמכות ההורית – דפוסי תקשורת לא יעילים של הורים כוללים בין היתר חודרנות מוגזמת, ביטוי רגשי רב או מועט מדי, אימפולסיביות, חוסר יעילות במתן הוראות, קושי בהקשבה או בהכלה ומסרים הוריים סותרים או בלתי עקביים. בהדרכת ההורים מושם דגש באלו מצבים באים לידי ביטוי דפוסים הוריים הפוגעים ביעילות ההורית או בתפקוד הילדים ויצירה ותרגול של אלטרנטיבות תקשורתיות הולמות יותר כולל פיתוח וחיזוק הסמכות ההורית.

לעתים ועל-פי הצורך הטיפול יתמקד במרכז "בשביל הנפש – בית לטיפול קוגניטיבי התנהגותי" ב"טיפול מונחה הורים- SPACE" – יצירת תהליכי צמיחה בחוויה ההורית, שינוי בדפוסי ההורות ובאיכות האינטראקציה של הורים-ילד. הטיפול יתמקד בהבנה ובאבחון של הצרכים ההוריים, מוטיבציות, דרכי חשיבה, דרכי וויסות רגשי ואסטרטגיות התמודדות והגנה, כוחות ויכולות כמו-גם פגיעויות ורגישויות. בטיפול בהורות יושם דגש על מאפייני ההורה כפרט ומאפייני הקשר הורים-ילד. (קישור להרחבה בבלוג לטיפול SAPCE)

על כל שאלה נוספת מוזמנים לפנות להתייעצות עם מנהלת המרכז או/ו צוות המטפלים המיומן במרכז "בשביל הנפש – בית לטיפול קוגניטיבי התנהגותי".