Search
Close this search box.

טיפול CBT

אנשי מקצוע רבים (רופאים, יועצות, אנשי טיפול) מפנים לטיפולי CBT
(Cognitive Behavioral Therapy)- טיפול קוגניטיבי התנהגותי, אז מה הסיבות לכך?

טיפול CBT הוכח מחקרית כמאד יעיל. המטופלים חווים שינוי מהיר יחסית והטבה בתפקוד במגוון רחב של קשיים (כולל חרדות שונות, דיכאון, וויסות רגשי, OCD, PTSD וכו'). 

להפרעות מסוימות (למשל OCD, PTSD) פותחו טיפולי CBT מיוחדים שהוכחו מחקרית כיעילים, והוכשרו מטפלים ייעודיים.  

בניגוד לסוגים אחרים של פסיכותרפיה, שעוסקים בעיקר בניתוח של נושאים מהעבר, CBT ממוקד יותר בהווה, בפתרון בעיות ובהגברת התפקוד היומיומי. CBT הינו טיפול ממוקד מטרה וקצר מועד.

הנחות היסוד של CBT

CBT היא גישה פילוסופית והומניסטית עמוקה המגייסת את המטופל לכוון את הספינה של חייו תוך שהמטפל מסייע בהכוונת ובניווט הספינה לחוף מבטחים. הטיפול מבוסס על הרעיון לפיו הפרשנות שאנו נותנים לאירועים משפיעה על ההרגשה (הגופנית והרגשית) והתגובה יותר מאשר האירוע עצמו.

פעמים רבות גם כאשר אופן החשיבה בעייתי, ולא משרת את המטופל, הוא נוטה לשמור עליו ולדבוק בו.

הגישה הטיפולית – בגישת ה-CBT השלב הראשוני בטיפול הוא יצירת קשר טיפולי והבנה משותפת עם המטופל את סיפורו האישי והמצוקה בגינה הוא פונה כרגע.

בטיפול ניתן מידע אודות מאפייני הבעיה עמה הגיע המטופל באופן פסיכו-חינוכי, שמתייחס לקוגניציות אופייניות לבעיה, לרגשות, להתנהגות ומאפיינים חברתיים ומשפחתיים אופייניים לבעיה וכיצד ניתן לטפל בהם. מושם דגש על כוחותיו של המטופל ועל מינוף דרכי התמודדות יעילות מהעבר.

טיפול CBT ממוקד בחקירת מחשבות המטופל. בטיפול עובדים על הבנה של העיוותים בדפוסי החשיבה ועל שינוי דפוסים אלה. למשל בין עיוותי החשיבה הנפוצים, הוא חשיבה קטסטרופאלית: חשיבה על התוצאה הגרועה והקיצונית ביותר. למשל, נער שמפחד להיכשל בבחינה. כבר בשלב ההתכוננות לבחינה הוא מדמיין שהוא נכשל ומחשבותיו נודדות רחוק יותר: לא תהיה לי בגרות, אני לא אקבל תפקיד טוב בצבא, אני לא אתקבל ללימודים באוניברסיטה, אני לא אמצא עבודה ואני אהיה חסר כל.

נשמע הגיוני? זהו מצב שעלול לקרות במציאות, אבל מבחינה אחת לא ניתן להכליל על כל מסלול חייו של אותו מתבגר וישנם תרחישים הרבה יותר סבירים.

בנוסף, בטיפול CBT מוצעים מגוון של טכניקות לעיבוד רגשי, להרפיה ולהרגעת הגוף וכן, טכניקות המאפשרות שינוי התנהגותי כגון חשיפה הדרגתית למצבים מעוררי חרדה או מצוקה. משימות, משחקי תפקיד בתוך ומחוץ לחדר מאתגרים את החשיבה ויוצרים הזדמנות חדשה להפנמה של התמודדות סתגלנית ושל כלים. 

מי נווט הספינה ומי המגדלור?

המטופל והמטפל עובדים בשיתוף פעולה. המטופל מנסה לנווט את ספינת חייו לחוף מבטחים תוך שהוא משתף בהתנסויותיו כמו גם בקשייו וברגשותיו בתהליך. המטפל משמש כמגדלור- הוא תומך, משקף, מסביר, מכיל, מלמד ומכווין את ספינת חייו של המטופל לחוף מבטחים. כאשר המטרה היא התמקדות לא רק בקשייו של המטופל אלא במינוף כוחותיו ופיתוח דרכי התמודדות יעילות יותר. הצלחת הטיפול מותנית פעמים רבות במוטיבציה ובשיתוף פעולה אקטיבי של המטופל, שיחד עם המטפל מסכמים על משימות שהמטופל לוקח על עצמו לבצע עד לפגישה הבאה.

למי מתאים טיפול CBT?

טיפול CBT מוכח כיעיל בקרב ילדים ומבוגרים כאחד.

טיפול CBT בילדים ובמתבגרים כולל מעורבות של ההורים ולכך ישנה השפעה ישירה על הצלחת התהליך הטיפולי. תדירות ואופן המעורבות ההורית תלויים בגיל הילד ובסוג הקושי עמו הוא מתמודד.

משך זמן הטיפול

טיפול ממוצע אורך בין 12-20 מפגשים.
אולם יש מטופלים שמשך הטיפול הוא ארוך יותר ויש כאלו שהוא קצר יותר.

לאחר תקופה של הפוגה, מקיימים על פי רוב פגישה אחת או יותר למניעת הישנות הבעיה. בפגישות אלו מבררים יחד עם המטופל כיצד עברה התקופה ללא הטיפול, נזכרים בכלים שעזרו בעבר בעתות משבר ומה יכול לעזור כעת.

משתנים אשר עשויים להשפיע על אופן ומשך הטיפול, למשל: מוטיבציה לטיפול, התגייסות מערכתית/משפחתית/הורית, משך/עוצמת ההתמודדות עם הסימפטומים, גיל.

אז באיזה טיפול לבחור? CBT או טיפול רגשי אחר?

התשובה מורכבת, וכמו תמיד, קשורה לגורמים שונים. כאמור, להפרעות, לדוגמה: לטיפול ב- OCD טיפול CBT נמצאה תמיכה אמפירית-מחקרית כיעילה יותר ולא טיפול דינמי.

מעבר לכך, הדבר תלוי בחומרת הבעיה, בהעדפת המטופל, בגיל, ברמת המוטיבציה ובמוכנות המטופל להיות פעיל ולתת לטיפול הזדמנות. חשוב להכיר את האפשרויות השונות. במרכז "בשביל הנפש" ניתן להתייעץ עם מנהלת המרכז או עם אחד ממטפלי המרכז ולבחור יחד את הטיפול המתאים.

יש לציין כי לצד גישות קלאסיות בטיפול הקוגנטיבי-התנהגותי, קיימות גם גישות נוספות אינטגרטיביות אשר התפתחו מן הטיפול הקוגנטיבי-התנהגותי ושואבות גם מגופי ידע נוספים, בהן גם גישות מן המזרח הרחוק.

במרכז "בשביל הנפש" מוצעים גם טיפולים בגישות אינטגרטיביות (EMDR, ACT, מיינדפולנס). בנוסף, בצוות המרכז יש מטפלים בעלי התמחויות ייעודיות (למשל, לטיפול בפוסט טראומה- PTSD, ב OCD).